mandag den 14. december 2015

Asger Jorns Foruroligende ælling

Formanalyse af Asger Jorns Foruroligende ælling 




Komposition: 
Billedet er både statisk og dynamisk, da Jorn har malet ællingen oven på et statisk billede. 
Statisk: Billedet i baggrunden er statisk pga. de lodrette linjer ved træerne og den vandrette linje der går lige gennem hele billedet foran huset bagved ællingen. 
Dynamisk: Det er ællingen som tilføjer dynamik og dermed uro til billedet med sine bugede linjer. Det at den er blevet lavet så stor i forhold til de andre ting i billedet gør også at billedet virker uharmonisk. 

Rum:
I billedet er ællingen også brugt til at skabe rum. Fordi den er så unaturlig som den er, får det træerne og huset til at se ud som om de er meget langt væk, selvom det ikke er tilfældet. 

Lys og skygge:
Der er ikke rigtig nogen skygger i billedet. Men der er brugt formgivende (naturligt) lys i baggrunden, fordi billedet som sagt foregår udenfor i dagslyset.

Farver:
I billedet er der brugt en god blanding af kolde og varme farver. Der er også brugt kvalitetskontrast, fordi farverne i baggrunden på det oprindelige billede er brækkede  mens ællingens farver er meget koncentrerede. Ællingen er desuden malet med mange varme farver, som gør at den trækker længere frem i billedet og himmelen er malet med kolde farver, hvilket får den til at trække tilbage. Det at Asger Jorn har valgt at bruge så mange forskellige farver i ællingen, kan symbolisere en masse forskellige følelser, f.eks. at vi mennesker ikke kun har glade følelser (rød, orange) men også følelser som misundelse og jalousi (grøn, gul) og omvendt. 

Maleteknik: 
Billedet er både naturalistisk, men også ekspressionistisk. Baggrunden som er en anden kunstners billede er meget naturalistisk, fordi landskabet er malet som det så uds. Mens Asger Jorns ælling er meget ekspressionistisk og abstrakt, ligner slet ikke noget man kunne se i virkeligheden ude i naturen, den passer slet ikke ind, den er også malet med grove penselstrøg i modsætning til landskabet som er malet med meget små rolige penselstrøg som man slet ikke kan se. 

Materialer:
Malet på lærred der i forvejen er malet på, har brugt akryl maling. 












Ingen kommentarer:

Send en kommentar